Vilkår for bruk

Takk for at du besøker Dropper! Vi ber om at du leser våre vilkår for bruk før du benytter deg videre av nettsiden våre og tjenestene våre.

Innledning

Takk for at du besøker Dropper! Vi er glad for at du er her! Vi ber om at du nå videre leser vilkårene for bruk av vår tjeneste - før du bruker vår tjeneste. På denne måten er vi begge innforståtte med de vilkårene som er fremsatt av oss, hva vi forventer, hva vi tolerer, ikke tolerer og så videre. Som med alt annet ber vi om at du bruker sunn fornuft når du besøker vår nettside og benytter deg av våre tjenester.

Vi har prøvd å lage vilkårene så enkle å forstå som mulig, slik at det ikke oppstår misforståelse. Skulle du ha spørsmål angående våre vilkår kan du alltid ta kontakt med oss.

1. Generelt

Disse vilkårene definerer og regulerer forholdet mellom deg ("bruker") og Dropper AS ("oss" / "selskapet" / "vår" / "Dropper"). Ved å opprette en konto på vår tjeneste Dropper eller andre tjenester som er tilknyttede vårt selskap bekrefter du at du har gjennomgått og godtatt våre til enhver tid gjeldende vilkår.

Dropper er en software-basert tjeneste som tilbyr en enkel - samt avansert - mulighet for å administrere bestillinger, ordne frakt til bestillingene og spore pakker som fører til en god oversikt for de som selger på sine nettbutikker. Dropper er beregenet for bedriftskunder, og det vil dermed være de alminnelige avtale- og kjøpsvilkårene som gjelder i eventuelle tvister.

For å bruke våre tjenester og plattform krever vi at alle brukere er 16 år eller eldre, har gyldig norsk personnummer, og har forøvrig rett til å representere selskapene de registrerer seg opp for. Vi tillater bare én hovedkonto per selskap, men det kan alltid lages "underbrukere" for alle selskap og hovedkontoer. Hovedkontoen til selskapet som er registrert på Dropper skal under enhver tid alltid ha rettigheter til å handle på vegne av selskapet, for eksempel daglig leder. Én person kan ha flere hovedkontoer så lenge hver hovedkonto tilhører et juridisk forskjellig selskap.

2. Denne Avtalen

2.1 Effekt
Når du godtar disse vilkårene og denne avtalen vil det anses som en juridisk bindende avtale mellom deg, selskapet du representerer, og Dropper gyldig fra datoen du godtok vilkårene på.

2.2 Endringer
Dropper forbeholder seg retten til å når som helst, uten forvarsel, endre sine nettsider, tjenester, priser og vilkår, som kan skje som følge av endringer i bransjen, styremøte, eller grunnet generelle endringer. Dropper skal ved endringer oppdatere deg som kunde om dette, og hvilke endringer som er gjennomført. Ved oppdatering plikter du deg som kunde til å gå gjennom oppdateringene.

3. Dine forpliktelser

Du som kunde forplikter deg til å alltid holde din konto og lagre dine brukernavn/passord på forsvarlig måte. Ved eventuell uautorisert tilgang vil det alltid regnes deg som kunde sitt ansvar, og du vil bli holdt ansvarlig for alle kostnader assosiert med slike tilfeller. Dropper vil alltid gjøre sitt ytterste for å sørge for at uvedkommende ikke får tilgang til din konto. Dropper kan og vil ved mistenkelige innloggingsforsøk gi den mistenkte uvedkommende flere utfordringer for å være mer sikker på at vedkommende som prøver å logge seg på din konto er den faktiske kontoeieren.

Anbefalte sikkerhetstiltak for deg som kunde er å alltid sørge for at ditt brukernavn og passord er lagret på en trygg måte, for eksempel i en "Password Manager", og aktivere to-trinns-verifikasjon (2FA) som forsterker kontosikkerheten. Hvordan du som kunde velger å sikre deg og din konto er opp til deg, men uansett vil all uautorisert tilgang regnes som ditt ansvar.

4. Verneting og lovvalg

Vilkårene for bruk er underlagt norsk rett. Tvister angående tolking og anvendelse av vilkårene skal avgjøres av norske domstoler. Ved eventuelle tvister er standard domstol Sogn og Fjordane tingrett.

5. Kontaktpunkt

Vi er i denne avtalen:
Dropper AS
Gamlestøylsvegen 26, 6814 Førde, Vestland, Norge
Org.nr. 927 661 411

6. Dropper sin tjeneste

6.1 Hvem kan bruke Dropper?
Dropper tilbyr en tjeneste ekslusivt til bedrifter, altså vil ikke privatpersoner kunne registrere seg på vår tjeneste, og kan heller ikke lage forsendelser eller brukere. Forsendelser som er registrert gjennom Dropper er bare for egen distribusjon og skal ikke selges videre eller benyttes av andre enn deg som kunde.

6.2 Aksept av transportørene sine vilkår
Dropper er bare en tilbyder som gir tilgang til registrerte kunder slik at de enkelt kan opprette frakt med de forskjellige transportselskapene. Dropper er ikke en spedisjonsagent, transportør eller lignende, og håndterer ikke fysisk de forsendelsene som går ut. Du som kunde forplikter deg til å lese hver enkelt transportør sine vilkår, begrensninger og lignende informasjon, og med å godta denne avtalen, er du innforstått med at Dropper ikke skal holdes ansvarlig for forsendelsene på noen måte.

Du aksepterer også at du må følge kravene som er oppgitt av de forskjellige transportørene, som for eksempel: Krav til innpakning, relevant markering av forsendelse, reklamasjonshåndtering, gebyrer, forsikring.

I de tilfeller der det er konflikter mellom Dropper og transportøren sine vilkår, er det Dropper sine vilkår som overgår.

6.3 Spørsmål angående frakt, levering og prosesser
Dropper er ikke en transportør siden vi ikke håndterer pakkene fysisk. Skulle du ha spørsmål om en forsendelse må du dermed ta kontakt direkte med transportør for spørsmål om for eksempel: reklamasjon, leveringstid, hentesteder, vilkår.

Dropper skal være behjelpelige og kan også ved anmodning fra deg som kunde sette deg i kontakt med de ulike transportørene.

6.4 Web tjenester
Dropper tilbyr et stort utvalg av tjenester gratis til sine registrerte kunder, som for eksempel API, prissjekk, og tilsvarende innenfor industrien. Vilkårene for at du kan bruke disse tjenestene er at du lager fraktetiketter gjennom Dropper, så lenge det er snakk om at vi tilbyr den transportøren du ønsker å benytte.

Om du bruker våre gratis-tjenester (som følger med ditt abonnement) uten å lage fraktetiketter eller bestille forsendelser gjennom våre tjenester, er det naturlig å anta at din drift er å benytte deg av gratis tjenester uten å gjengjelde det med å bruke våre betalte tjenester, og vi forbeholder oss deretter retten til å umiddelbart stenge din konto uten forvarsel.

7. Vilkår for bruk av fraktetiktter

Denne seksjonen forklarer vilkårene for kjøp og bruk av fraktetiketter bestilt gjennom Dropper sine tjenester. Skulle det skje at du bryter våre retningslinjer for bruk av fraktetiketter eller at det oppstår ekstra uforventede kostnader med din forsendelse forbeholder vi retten til å kunne fakturere deg og kreve det ekstra beløpet betalt.

7.1 Prosedyrer for fakturering av ekstra kostnader
I de tilfellene der det påløper ekstra-kostnader assosiert med frakt bestilt gjennom Dropper vil du bli varslet om dette umiddelbart, og skulle det være midler på konto vil vi automatisk trekke fra disse midlene. Du vil også ha muligheten til å gjøre opp for den utestående balansen på vår nettside.

Skulle det utestående beløpet ikke bli betalt i sin helhet innen 5 dager, vil vi automatisk prøve å trekke den tilknyttede betalingsmetoden for å gjøre opp for det utestående, opptil 3 ganger i løpet av 3 dager. Om det viser seg å ikke være mulig å kunne trekke fra den utestående balansen enten fra din konto hos våre tjenester, eller gjennom din valgte betalingsmetode, vil vi gå videre med å videreføre kravet til factoring- og/eller inkassoselskap.

Pålydende renter for det utestående beløpet vil påløpe fra opprinnelig forfallsdato (etter 7 dager). Våre systemer vil automatisk fortsette alle krav til inkasso så snart forfallsdatoen er passert, og du vil bli holdt ansvarlig for alle juridiske kostnader og relaterte avgifter/gebyr/renter.

7.2 Fraktetikett
Du som kunde er ansvarlig for at fraktetikettene på dine forsendelser er fullt synlige for transportørene slik at de kan håndtere dine forsendelser som normalt. Det er anbefalt å sørge for at forsendelsen din er minst like stor som fraktetiketten slik at det er plass til hele på én overflate.

Skulle det være feil med fraktetiketten som fører til at det må utføres manuelt arbeid vil det oppstå ekstra kostnader som vil bli fakturert til deg, i henhold til transportøren sine priser. Dropper har laget en guide slik at det er enkelt for deg å unngå de vanligste feilene når det kommer til å sette på fraktetiketter. Skulle det være feil med fraktetiketten som fører til at det må utføres manuelt arbeid vil det oppstå ekstra kostnader som vil bli fakturert til deg, i henhold til transportøren sine priser. Dropper har laget en guide slik at det er enkelt for deg å unngå de vanligste feilene når det kommer til å sette på fraktetiketter.

7.3 Fraktetikett sin gyldighet
Forsendelser som er kjøpt gjennom Dropper er gyldige i vanligvis 7 dager fra den dagen de ble bestilt med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller opplyst om. Når en fraktetikett er regnet som utløpt / ugyldig skal den ikke benyttes til å sende pakker.

Skulle en fraktetikett som er regnet som ugyldig/utløpet benyttes tross advarslene om dette, vil det føre til at du blir belastet ekstra (iht. punkt 9. Ekstra kostnader). Skulle en fraktetikett kanselleres vil den også regnes som ugyldig/utløpet og må heller ikke benyttes, da det også vil føre til ekstra kostander (pkt. 9 Ekstra kostnader).

7.4 Misbruk av fraktetiketter

Gjenbruk:

Fraktetiketter som er bestilt gjennom Dropper må aldri gjenbrukes da dette kan føre til at pakken medfører feil i systemene til transportør, manuell håndtering, i tillegg til ekstrakostnader. Skulle en fraktetikett bli gjenbrukt vil du bli belastet ekstra i henhold til Punkt 9 - Ekstra kostnader.

7.5 Prisforskjell, ekstra kostnader, gebyrer, o.l.
Om en forsendelse bestilt gjennom Dropper viser seg å overskride informasjonen som var opplyst om av deg som kunde vil det føre til ekstra kostnader fra transportør. Vi tar ingen påslag på denne prisforskjellen, og du vil bare bli belastet for de faktiske kostnadene som dette medfører. Dette gjelder forøvrig alle ekstra kostnader som kommer som resultat av dine forsendelser.

Disse ekstra kostnadene kan oppstå opptil 180 dager etter at forsendelsen var sendt inn og transportert.

7.6 Maks størrelse og krav til innpakning
Alle transportører har sine egne vilkår og betingelser for innpakking av forsendelser. Om disse vilkårene og kravene ikke er møtt, vil det føre til ekstra kostnader i henhold til den enkelte transportør sine rater. Dette gjelder også dersom en forsendelse er oppgitt med lavere vekt enn den faktiske vekten i transport.

Skulle en pakke bryte de kravene og vilkårene fremstilt av transportør kan det føre til at pakken vil returneres til avsender uten at det vil bli gitt en refusjon for dette. Du vil også bli belastet for frakten tilbake til avsender.

7.7 Business-pakke til privatperson eller omvendt
Skulle du sende en pakke som bedriftspakke og den blir levert til en privatperson - eller omvendt, der du sender en pakke som en pakke til privatperson men den blir levert til en bedrift, vil du kunne bli belastet for ekstra kostnader som følge av dette. I tillegg kan forsendelsen bli levert til et hentested i stedet for å bli levert til en bedrift, der det kan bli belastet ekstra kostnader for å endre på pakken og leveringsmetoden.

7.8 Returer og forbudt gods
Retur av ikke-levert forsendelse:

Om en forsendelse ikke kan bli levert fordi mottaker ikke er tilstede, eller om pakken ikke ble hentet opp hos et hentested vil forsendelsen bli returnert til avsender. Du vil bli belastet for de kostnadene for å returnere forsendelsen tilbake til avsender. Kostnaden er den samme som det kostet å sende pakken opprinnelig.

Forbudt gods:

Dersom en forsendelse ble avvist av transportøren som følge av at den inneholder forbudt/farlig gods vil den kunne bli returnert til avsender, uten at kostnadene for transport vil bli refundert. I tillegg vil du bli belastet kostnadene for at den blir returnert, som er lik den opprinnelige fraktkostnaden.

8. Klager

Dropper er ikke en transportør og håndterer ikke forsendelsene som er opprettet gjennom våre tjenester fysisk, og har dermed intet ansvar for forsendelsen, dets innhold eller lignende. Når du bestiller frakt gjennom våre systemer aksepterer du Dropper sine vilkår, i tillegg til den valgte transportør sine vilkår, krav, o.l., som inkluderer (men er ikke begrenset bare til) innpakkings-krav, maks-/minste/-mål/-dimensjoner, klageprosedyrer, gebyrer, ekstra kostnader, forsikringssaker for tapt/skadet gods.

I de tilfeller hvor en forsendelse går tapt eller blir skadet i transitt er det den enkelte transportør sitt ansvar og som skal holdes ansvarlig. I slike tilfeller skal du følge den enkelte transportør sine retningslinjer, vilkår, guider o.l. for å opprette en eventuell skadesak. Alle spørsmål om slike ting bes rettes mot den enkelte transportør da Dropper ikke er ansvarlig for disse forsendelsene.

Skulle det være uenighet om en ekstra belastning for våre tjenester eller for forsendelser bestilt gjennom Dropper, må en slik klage være rettet til Dropper innen 30 kalenderdager fra tjenesten har blitt levert eller fakturert for, hva enn som kommer først. Dropper forbeholder seg retten til å avvise enhver klage som er forsinket.

9. Ekstra kostnader, gebyrer, o.l.

Dropper er ikke en transportør og håndterer ikke forsendelsene som er opprettet gjennom våre tjenester fysisk, og har dermed intet ansvar for forsendelser, men i de tilfeller Dropper blir fakturert for ekstra kostnader tilhørende forsendelser bestilt av deg gjennom Dropper sine tjenester, forbeholder Dropper seg retten til å belaste deg for slike tilfeller, i tillegg til eventuelle interne håndteringsgebyr. Under kan du se en liste over hvilke tilfeller vi kan belaste deg ekstra for:

Bruk av ugyldige/utløpte fraktetiketter: NOK 300 + fraktkostnader
Gjenbruk av fraktetiketter: NOK 300 + fraktkostnader
Bruk av kansellerte fraktetiketter: NOK 300 + fraktkostnader
Retur som følge av farlig gods avvist av transportør: NOK 300 + fraktkostnader
Slette konto: NOK 300 + fraktkostnadene
Manuelt internt håndteringsgebyr: NOK 500

10. Håndtering av data

Dropper håndterer personlig data som følge av at man skal kunne bestille forsendelser, fraktetiketter, tilby en nøyaktig veiledende pris o.l. Denne typen data er f.eks. full adresse, navn, telefon, og e-post til dine kunder. Offisielt betyr dette at din bedrift er en "data controller", mens Dropper er en "data processor" i henhold til GDPR-reguleringene i EU. Dette gjør at vi tar sterke grep for å sikre personvernet til dine kunder og sikre at de ikke faller i gale hender.

Som en datahåndterer (data processor) for din bedrift, vil vi i henhold til GDPR-regelverket føye oss etter regelverket når det kommer til lagring, tilgang, deling, sletting og håndtering av disse dataene. Som en kunde av oss aksepterer du våre vilkår når det gjelder vår datahåndteringsavtale

11. Oppsigelse av avtale

Begge partene kan når som helst velge å avslutte samarbeidet ved å sende et 14-dagers skriftlig varsel om oppsigelse. Ved avslutning av samarbeidet vil din konto bli avsluttet på slutten av den avtalte perioden. Har du midler igjen på din konto (positiv balanse) hos oss vil vi ordne tilbakebetaling av disse midlene etter avslutning av konto.

12. Avvik

Ved avvik mellom et kjøp og disse vilkårene nevnt i denne avtalen, skal denne avtalen overgå. Vilkårene, er som nevnt i pkt 4 regulert av norsk rett ved Sogn og Fjordane tingrett.